انواع هوش از نظر کلیفتون و باکینگهام+ تست 34 نوع هوش
دونالد کلیفتون و مارکوس باکینگهام، دو روانشناس برجسته، بر اساس تحقیقات و مطالعات خود، رویکردی جدید در شناسایی و تقویت استعدادهای انسانی ارائه دادند که با نظریههای سنتی هوش متفاوت است.
در حالی که نظریههای مرسوم هوش بیشتر بر روی سنجش ضریب هوشی (IQ) تمرکز دارند، کلیفتون و باکینگهام هوش را به عنوان مجموعهای از نقاط قوت و استعدادها تعریف میکنند که به صورت منحصربهفرد در هر فرد وجود دارد.
به همین دلیل، آنها ۳۴ نوع هوش یا استعداد را شناسایی کردند که به افراد کمک میکند تا شناخت بهتری از خود و تواناییهایشان داشته باشند.
در این مطلب، به معرفی این ۳۴ نوع هوش میپردازیم و بررسی میکنیم که چگونه میتوان از تست «استعداد کلیفتون» (CliftonStrengths) برای شناسایی این هوشها و نقاط قوت بهره برد.
نظریه استعداد کلیفتون و هوشهای چندگانه
در دهه ۱۹۷۰، دونالد کلیفتون، به همراه مارکوس باکینگهام، رویکرد جدیدی برای درک استعدادها و تواناییهای افراد معرفی کردند. این رویکرد که بر پایه مثبتاندیشی و تمرکز بر نقاط قوت بنا شده است، نشان میدهد که هر فرد دارای مجموعهای منحصربهفرد از نقاط قوت است. نظریه کلیفتون و باکینگهام پیشنهاد میکند که افراد بهتر است به جای تمرکز بر نقاط ضعف خود، انرژی و تلاش خود را صرف تقویت استعدادهای ذاتیشان کنند.
به این ترتیب، کلیفتون و باکینگهام ۳۴ نوع استعداد یا هوش را معرفی کردند که در زمینههای مختلفی مانند مدیریت، برقراری ارتباط، خلاقیت و حل مسئله به کار میآیند.
دستهبندی کلی از هوشهای کلیفتون و باکینگهام
۳۴ نوع هوش کلیفتون و باکینگهام در چهار دسته کلی قرار میگیرند: اجرای هدف، تأثیرگذاری، برقراری ارتباط و تفکر استراتژیک.
۱. دسته اجرای هدف (Executing)
افرادی که هوشهای مرتبط با اجرای هدف را دارند، بیشتر به دنبال عملگرایی و تحقق اهداف هستند. این افراد به سرعت کارها را انجام میدهند و به پایان رساندن پروژهها برایشان از اهمیت بالایی برخوردار است. این نوع استعدادها معمولاً برای مشاغل عملی و هدفمحور مفید هستند.
برخی از استعدادهای این دسته عبارتاند از:
- موفقیتگرا (Achiever): میل به انجام کارها و به پایان رساندن وظایف.
- انضباط (Discipline): توانایی سازماندهی و رعایت قوانین و مقررات.
- مسئولیتپذیر (Responsibility): احساس تعهد در قبال انجام وظایف و مسئولیتهای مختلف.
۲. دسته تأثیرگذاری (Influencing)
این دسته از هوشها به افرادی تعلق دارد که توانایی تأثیرگذاری و نفوذ در دیگران را دارند. این افراد میتوانند در رهبری و ایجاد تغییرات مثبت در اطرافیان خود موثر باشند.
برخی از استعدادهای این دسته عبارتاند از:
- رقابتی (Competition): علاقه به رقابت و رسیدن به رتبههای بالاتر.
- متقاعدکننده (Communication): توانایی ارتباط موثر و متقاعد کردن دیگران.
- رهبری (Command): توانایی هدایت و رهبری گروهها و سازمانها.
۳. دسته برقراری ارتباط (Relationship Building)
افرادی که دارای استعدادهای برقراری ارتباط هستند، مهارتهای قوی در ایجاد و حفظ روابط اجتماعی دارند. این هوشها بهویژه برای مشاغل مرتبط با مدیریت منابع انسانی، مشاوره و تدریس مفید هستند.
برخی از استعدادهای این دسته عبارتاند از:
- همدلی (Empathy): توانایی درک احساسات و نیازهای دیگران.
- سازگاری (Adaptability): انعطافپذیری و توانایی سازگاری با تغییرات.
- مبتکر اجتماعی (Includer): توانایی ایجاد حس تعلق و ارتباط با دیگران.
۴. دسته تفکر استراتژیک (Strategic Thinking)
این دسته از هوشها به تواناییهای تفکر عمیق و استراتژیک اشاره دارد. افرادی که دارای این استعدادها هستند، توانایی خوبی در حل مسئله، تحلیل و برنامهریزی دارند.
برخی از استعدادهای این دسته عبارتاند از:
- آیندهنگر (Futuristic): توانایی تصور آینده و برنامهریزی برای آن.
- تحلیلی (Analytical): توانایی تحلیل اطلاعات و دادهها.
- استراتژیک (Strategic): توانایی شناسایی مسیرهای مختلف و برنامهریزی استراتژیک.
معرفی برخی از ۳۴ نوع هوش کلیفتون و باکینگهام
حال که با دستههای کلی آشنا شدیم، برخی از ۳۴ نوع هوش یا استعداد کلیفتون و باکینگهام را بهطور دقیقتر بررسی میکنیم.
- فعالیتمحور (Activator): این افراد علاقه دارند بهسرعت به کارها بپردازند و موانع را به چالش بکشند.
- توسعهدهنده (Developer): این افراد به رشد و پیشرفت دیگران اهمیت میدهند و در ایجاد انگیزه در دیگران تبحر دارند.
- بازسازیکننده (Restorative): توانایی حل مشکلات و مواجهه با چالشها، یکی از ویژگیهای این افراد است.
- خودآگاه (Self-Assurance): اعتمادبهنفس بالایی دارند و معتقدند میتوانند بر چالشها فائق آیند.
- مشاورهدهنده (Relator): افراد با این استعداد به ارتباطات عمیق و معنادار با دیگران علاقهمند هستند.
- خلاقیتمحور (Ideation): این افراد از ایدههای جدید و خلاقانه لذت میبرند و توانایی تفکر خارج از چارچوب را دارند.
- ارزیاب (Input): این افراد به جمعآوری اطلاعات و یادگیری علاقه دارند و سعی میکنند دانش خود را گسترش دهند.
تست کلیفتون و باکینگهام: شناخت ۳۴ نوع استعداد و هوش فردی
تست کلیفتون، یا همان تست استعدادیابی کلیفتون، یکی از شناختهشدهترین ابزارهای شناسایی این ۳۴ نوع استعداد است. این تست، که توسط مؤسسه گالوپ طراحی شده، به شما کمک میکند تا استعدادهای خود را شناسایی کرده و آنها را به درستی به کار بگیرید.
در این تست، از شرکتکنندگان خواسته میشود به مجموعهای از سوالات پاسخ دهند. این سوالات، به گونهای طراحی شدهاند که به شناسایی توانمندیها، نقاط قوت و سبکهای رفتاری فرد کمک کنند. هر فرد با انجام این تست میتواند بفهمد که در چه زمینههایی استعداد بالایی دارد و چگونه میتواند از این توانمندیها در محیطهای مختلف، از جمله محیطهای کاری و خانوادگی، بهره ببرد.
مزایای استفاده از تست کلیفتون و شناسایی ۳۴ نوع هوش
استفاده از تست کلیفتون و شناسایی نقاط قوت و هوشها به فرد کمک میکند تا در مسیر شغلی و تحصیلی خود به شکلی هدفمندتر و مؤثرتر عمل کند. این تست مزایای فراوانی دارد که شامل موارد زیر است:
- توسعه شخصی: با شناخت استعدادها و هوشهای خود، میتوانید بر روی نقاط قوت خود تمرکز کرده و از آنها برای توسعه فردی استفاده کنید.
- بهبود عملکرد کاری: درک هوشها و استعدادهای فردی میتواند به شما در انتخاب شغل مناسب کمک کند و در محیط کاری موجب افزایش بهرهوری و کارآمدی شما شود.
- بهبود روابط اجتماعی: هوشهای مربوط به برقراری ارتباط میتواند به شما در ایجاد و تقویت روابط اجتماعی کمک کند و به شما امکان دهد تا با دیگران به شکل موثرتری تعامل داشته باشید.
- کاهش استرس و اضطراب: شناخت استعدادهای خود و تمرکز بر نقاط قوت، میتواند به کاهش استرس و افزایش اعتماد بهنفس کمک کند.
دیدگاه کلیفتون و باکینگهام در مورد هوش و استعدادها نشان میدهد که هر فرد دارای نقاط قوت و استعدادهای منحصربهفردی است که میتواند با شناخت آنها به موفقیت بیشتری دست یابد. برخلاف نظریههای سنتی هوش که تنها به هوش منطقی یا زبانی توجه داشتند، کلیفتون و باکینگهام ۳۴ نوع هوش را معرفی کردند که هر کدام به فرد کمک میکنند تا در زمینههای مختلف عملکرد بهتری داشته باشد.
تست استعدادیابی کلیفتون، به عنوان ابزاری برای شناسایی این استعدادها، به افراد کمک میکند تا با درک بهتری از تواناییهای خود در مسیر رشد و موفقیت گام بردارند.