روانشناسی

دیدگاه روانشناختی در طراحی بازی

روانشناسی نقش مهمی در درک طراحی خوب بازی دارد. هنگامی که به دنبال درک روانشناسی کاربر برای طراحی تجربیات بهتر محصول هستید، یکی از غنی ترین منابع دانش در دنیای طراحی بازی وجود دارد. طراحان بازی چندین دهه است که تکنیک‌های خود را اصلاح کرده‌اند تا تجربیات جذاب‌تر و لذت‌بخش‌تری را ایجاد کنند که رفتار بازیکن خاصی را هدایت کند. تکنیک‌های آن‌ها ریشه در درک عمیق روان‌شناسی بازیکنان دارد و مجموعه‌ای باورنکردنی از مکانیک‌ها را ایجاد کرده‌اند که مکرراً از آن برای طراحی بازی‌های اعتیادآور استفاده می‌کنند.

امروز می‌خواستم مروری بر برخی از مستأجران طراحی بازی و مکانیک‌های بازی خاص ارائه کنم که می‌توان از آنها برای هدایت رفتار کاربر در هر محصول دیجیتالی استفاده کرد.

1. انگیزه

طراحی بازی همیشه با درک انگیزه بازیکن شروع می شود. انگیزه در نهایت به دو دسته تقسیم می شود: انگیزه درونی و بیرونی. انگیزه درونی فرد را وادار می کند تا یک وظیفه را برای لذت بردن از خود آن کار انجام دهد. بازی ها واقعاً می توانند نیازهای ذاتی ما را به عنوان انسان برطرف کنند. توانایی انتخاب خود در زندگی می تواند به عزت نفس کمک کند، به ما احساس شادی بیشتری می دهد و به ما انگیزه می دهد، برای مثال استفاده از یک طراحی اقتصادی خوب بازی. گنجاندن این تفکر در طراحی یک بازی، از طریق مواردی مانند انتخاب بازیکن، واقعاً تجربه را برای بازیکن بازی بهبود می بخشد. و به جای خواسته ها، نیازها را ارضا می کند. آن نیازهای ذاتی

از سوی دیگر، انگیزه بیرونی، کسی را وادار می کند تا یک کار را صرفاً برای یک پاداش بیرونی یا اجتناب از تنبیه انجام دهد. انگیزه بیرونی چیزی است که طراحان بازی از آن برای طراحی بازی‌های لذت‌بخش بهره می‌برند و دقیقاً خواهیم دید که آنها چگونه این کار را از طریق مکانیک‌های مختلف بازی انجام می‌دهند.

2. انواع بازیکن

فراتر از انگیزه ساده، طراحان بازی تشخیص می‌دهند که بازیکنان با تیپ‌های شخصیتی خود به بازی می‌آیند و به دنبال انواع مختلف لذت هستند. مهم است که این را تشخیص دهید و تجربیاتی ایجاد کنید که به هر یک از انواع بازیکنان اجازه می دهد در بازی پیشرفت کنند. انواع بازیکنان به طور کلاسیک به چهار دسته تقسیم می شوند:

اجتماعی سازان

از تعامل با بازیکنان دیگر و در برخی مواقع از شخصیت‌های شخصیتی که توسط کامپیوتر کنترل می‌شوند لذت ببرید. بازی صرفاً ابزاری است که آنها برای ملاقات با دیگران در بازی یا خارج از آن استفاده می کنند.

کاوشگران

از کشف مناطق، ایجاد نقشه و یادگیری در مورد مکان های پنهان لذت ببرید. آنها دوست دارند وقت خود را برای کشف مناطق جدید صرف کنند و با سرعت خود به اطراف نگاه کنند.

دستاوردها

از کسب امتیاز، سطوح، تجهیزات و سایر معیارهای مشخص برای موفقیت در یک بازی لذت ببرید. آن‌ها تمام تلاش خود را می‌کنند تا به پاداش‌هایی دست یابند که صرفاً به خاطر اعتبار داشتن آن، حداقل مزیت‌های گیم‌پلی را به همراه دارد.

قاتلان

از رقابت با بازیکنان دیگر لذت ببرید و برای پیروزی در برابر همتایان خود حضور دارید.

یک خط داستانی متقاعد کننده برای بسیاری از بازیکنان خود معنای حماسی دارد و باعث ایجاد تعامل عمیق با بازیکنان در داخل و خارج از بازی می شود. همچنین تکرار عناصر داستان می تواند به بازیکنان کمک کند تا بفهمند چه کاری باید انجام دهند. احتمالاً گفتن داستان از جنبه‌های مختلف یا به روش‌های مختلف ممکن است از طریق تکرار شنیدن آن، داستان را تقویت کند. اما با گفتن آن به روش های مختلف، ممکن است بازیکن به زودی از آن خسته نشود. تکرار به بازیکن کمک می کند تا به یاد بیاورد که چه کاری باید انجام دهد و فرصتی برای تمرین این اقدامات فراهم می کند.

وقتی بتوانید استفاده از محصول یا خدمات خود را با چنین معنای حماسی گره بزنید، انگیزه بسیار بالاتری خواهید یافت. بسیاری از توسعه دهندگان منبع باز به همین دلیل به پروژه های منبع باز کمک می کنند.

امیدوارم که این به شما نگاهی اجمالی به نحوه تفکر طراحان بازی از طریق ایجاد انگیزه بیرونی برای انواع مختلف بازیکنان خود از طریق انواع مکانیک های بازی ارائه دهد. درک تقاطع بین طراحی بازی و روانشناسی نه تنها می تواند به شما کمک کند تا بازی های محصول بهتری بسازید، بلکه می تواند به عنوان یک بازیکن با شرایط خود از بازی ها بیشتر بهره ببرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا