موفقیت

توسعه فردی چیست (به همراه روش ها)

خودسازی فرآیندی است برای بهبود آگاهانه خود در جنبه ‌های مختلف زندگی‌. این کار آگاهانه رشد شخصی از طریق بهبود مهارت ‌ها، شایستگی‌ ها، استعداد ها و دانش شخصی است. با این حال، مؤلفه کلیدی برای خودسازی، رشد خود شخصی است تا به دنبال خودشکوفایی و دستیابی فعالانه به حداکثر پتانسیل خود باشید. آموزش صفت ملکی در انگلیسی به زبان ساده.

نوشته های مشابه

خودسازی و رشد شخصی یک فرآیند مادام العمر است که شما را قادر می سازد توانایی های خود را ارزیابی کنید، اهدافی را تعیین کنید و سپس برای کمک به شما در دستیابی به آن اهداف و به حداکثر رساندن پتانسیل خود اقدام کنید. هدف نهایی خودسازی این است که فردی خودشکوفایی باشد. این بدان معناست که آگاهانه با پتانسیل کامل خود زندگی کنید و به خوشبختی واقعی در زندگی خود برسید.

ما توسعه خود را به سه بخش تقسیم می کنیم:

1. افزایش مهارت

2. شرایط روحی

3. ایجاد عادت

تقویت مهارت

ارتقای مهارت عبارت است از توسعه مهارت ها، توانایی ها و شایستگی های شخصی. این شامل هر دو مهارت اثربخشی بین فردی و شخصی است. مهارت های بین فردی بر روابط و تعامل با دیگران متمرکز است. این شامل نحوه برقراری ارتباط و کار با دیگران و همچنین نحوه رهبری دیگران است. اثربخشی شخصی بر مهارت هایی متمرکز است که می تواند مستقل از افراد دیگر اعمال شود. این شامل مهارت هایی مانند تعیین هدف، حل مسئله، مدیریت زمان و مدیریت استرس است.

شرایط روحی

شرطی سازی ذهنی فرآیند ساختن و تقویت ذهن ماست. این به ما اجازه می دهد تا از طریق تصویرسازی، تجسم و سایر تکنیک ها، تمرکز مثبتی بر اهداف و مقاصد خود داشته باشیم. همچنین به ما این امکان را می دهد که تصاویر و احساس مثبتی در مورد خود بسازیم تا تصویر خود، عزت نفس و اعتماد به نفس خود را افزایش دهیم. تکنیک های آماده سازی ذهنی شامل آرامش برای کمک به کاهش اضطراب و تنش برای بهبود عملکرد از طریق تمرکز و تمرکز بهتر است. آموزش زبان انگلیسی در بهترین سایتها یاد بگیرید.

ایجاد عادت

ایجاد عادت عبارت است از ایجاد آگاهانه رفتارها یا افکار در تلاش برای بهبود خودمان. عادات آن دسته از رفتارها یا تمایلاتی هستند که شما به طور خودکار و بدون فکر یا قصد آگاهانه انجام می دهید. عادت‌های ما معمولاً اعمال، واکنش‌ها، تصمیم‌گیری و حتی افکار ما را هدایت می‌کنند. ایجاد عادات مثبت می تواند به شما کمک کند تا زندگی پربارتر و غنی تر داشته باشید.

فرآیند توسعه خود

فرآیند خودسازی قبل از هر مرحله واقعی در رشد مهارت ها، استعدادها یا شایستگی ها آغاز می شود. با خودآگاهی و خودشناسی شروع می شود. شما ابتدا باید مکان خود را پیدا کنید تا از آنجا حرکت کنید. خودشناسی به شما درک درستی از شخصیت، ارزش‌ها، گرایش‌ها و باورهایتان می‌دهد. همچنین به شما بینشی در مورد آنچه می خواهید انجام دهید یا شخصی که می خواهید تبدیل شوید می دهد.

پس از اینکه متوجه شدید که چه کسی هستید و به کجا می روید، با ارزیابی مهارت ها، استعدادها و شایستگی های فعلی خود، مراحل واقعی فرآیند بهبود را آغاز می کنید.

خودارزیابی فرآیند جمع آوری اطلاعات در مورد استعداد، مهارت ها، شایستگی ها و استعدادهای خود و بررسی انتقادی کیفیت عملکرد و توانایی های خود است. خودارزیابی با خودآگاهی و کشف خود متفاوت است زیرا آگاهی و کشف صرفاً شناخت چیزی یا دانستن وجود چیزی است. از سوی دیگر، ارزیابی، تعیین یا اندازه‌گیری مقدار، ارزش، اهمیت، گستره یا نرخ چیزی است.

پس از اتمام یک خود ارزیابی، بهتر می توانید اهداف خود را تعیین کرده و به آن برسید. خود ارزیابی اطلاعات مورد نیاز برای ایجاد یک برنامه توسعه موثر را در اختیار شما قرار می دهد. یک برنامه توسعه شامل ایجاد اهداف یا معیارهایی است که به تعیین مسیری که قصد دنبال کردن آن را دارید کمک می کند. با دانستن اینکه چه مهارت های خاصی را باید توسعه دهید یا روی آنها کار کنید، می توانید توجه خود را بر روی آن مهارت ها متمرکز کنید و خود را در آنها مهارت بیشتری دهید. شما خود را مجبور می کنید که بر کسب دانش و سازماندهی منابع خود تمرکز کنید، بنابراین به شما این امکان را می دهید که سازمان یافته تر و مؤثرتر شوید. هرچه موثرتر شوید، می توانید هم توانایی های خود و هم در نهایت عملکرد خود را بهبود ببخشید.

با افزایش عملکرد شما، دستاوردهای بیشتری کسب می کنید و اعتماد به نفس شما افزایش می یابد. افزایش اعتماد به نفس منجر به شادی بیشتر و احساس رضایت بیشتر در زندگی می شود. شما در نهایت به خودشکوفایی و تحقق پتانسیل کامل خود می رسید.

توسعه خود در برابر خود بهبود

اگرچه اغلب قابل تعویض است، اما ما دوست داریم خودسازی را از خودسازی (یا خودیاری) متمایز کنیم. بر خلاف خودسازی، خودسازی معمولاً برای اشاره به کاری استفاده می‌شود که شما برای بهبود بخشی از زندگی خود انجام می‌دهید که در آن دچار مشکل هستید. اساساً نقاط ضعف شما را برجسته یا تأکید می کند. به عنوان مثال، موضوعات خودسازی ممکن است شامل ایجاد عزت نفس، سازماندهی شود. همه اینها پیشرفت های ارزشمندی برای خود فرد هستند، اما تمرکز بر روی ضعف فرد است (یعنی اعتماد به نفس پایین، سازماندهی نشده، و غیره)، نه یک قدرت یا کیفیت خوب.

از سوی دیگر، خودسازی بر رشد شخصی در تمام جنبه های زندگی شما متمرکز است. نقاط قوت و ضعف را هدف قرار می دهد. فقط بر روی نقاط ضعف تمرکز نمی کند. خودسازی نقاط ضعف را برطرف می کند تا آنها را کمتر چالش برانگیز کند، اما کانون توجه نیست. این واقعاً بر ایجاد استعدادها و زمینه های مورد علاقه شما تمرکز می کند تا به حداکثر پتانسیل خود برسید و احساس رضایت کنید. برای مثال، اگر واقعاً در نقاشی یا موسیقی مهارت دارید، خودسازی به شما کمک می کند تا این قدرت را بیشتر توسعه دهید.

خودسازی شامل فعالیت هایی است که مهارت ها را بهبود می بخشد، استعدادها را شکوفا می کند، شایستگی ایجاد می کند، کیفیت زندگی را افزایش می دهد و در نهایت به تحقق رویاها و آرزوها کمک می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا