ذهن و هوش

6 راه برای حفظ سلامت مغز

یک متخصص مغز و اعصاب توضیح می دهد که چگونه می توان حتی با افزایش سن، مغز خود را جوان نگه داشت.

با بالا رفتن سن، تجربه برخی از زوال‌های شناختی مانند فراموشی نام افراد، از دست دادن زمان و موارد دیگری که اغلب به «لحظه‌های بزرگ‌تر» می‌گوییم، معمول است.

با این حال، مایا وایزبروت، متخصص مغز و اعصاب در کلینیک اسکریپس، می‌گوید که ایجاد چند تغییر در شیوه زندگی می‌تواند به حفظ سلامت مغز شما تا سنین بالا کمک کند – و ممکن است از بروز اختلالات عصبی مانند بیماری پارکینسون، بیماری آلزایمر و زوال عقل جلوگیری کرده یا آن را کند کند.

دکتر Vaysbrot می‌گوید: «من می‌خواهم از نیاز مردم به دیدن من جلوگیری کنم. “این هدف من است.”

تغییرات ملایم می تواند حافظه، خلق و خوی و قدرت ذهنی را بهبود بخشد

برای تیزبینی در سالهای ارشد، شش رکن سلامت مغز را که در زیر ذکر شده است، دنبال کنید. گنجاندن این نکات می تواند سلامت انتقال دهنده های عصبی را بهبود بخشد و دوپامین، سروتونین و نوراپی نفرین تولید کند که به نوبه خود می تواند منجر به زندگی طولانی تر و سالم تر شود.

1. غذاهای سالم برای مغز بخورید

ایالات متحده یکی از بالاترین نرخ های بیماری خودایمنی را در جهان دارد و اعتقاد بر این است که مصرف منظم غذاهای فرآوری شده یکی از عوامل مهم این بیماری است. اما رژیم غذایی مبتنی بر میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، چربی های سالم و پروتئین های با کیفیت می تواند برای سلامت مغز مفید باشد.

دکتر Vaysbrot توضیح می دهد: “تغذیه برای سلامت مغز بسیار مهم است.” “تصویر کنید که چه چیزی را در دهان خود قرار می دهید و بخشی از شما می شود و در مورد کاری که با بدن خود انجام می دهید فکر کنید.”

2. به مغز خود استراحت دهید

خواب ترمیم کننده است. در حالی که شما خواب هستید، مغز شما غیر فعال نیست. این کار باعث ایجاد خاطرات و پاکسازی آمیلوئیدها می شود، یک محصول زائد به جا مانده از فرآیندهای متابولیک که در مقادیر زیاد با بیماری آلزایمر مرتبط است.

بهداشت خواب خوب کلید اصلی است: وسایل و حواس پرتی را از فضای خواب خود حذف کنید، ورزش را در عرض دو ساعت قبل از خواب محدود کنید، از خوردن وعده های غذایی زیاد و آب اضافی قبل از خواب خودداری کنید و اگر همه چیز جواب نداد، ملاتونین ارگانیک، چای Sleepytime یا سایر محصولات طبیعی را به سایر محصولات انتخاب کنید. وسایل کمک خواب

3. سلامت کلی خود را مدیریت کنید

احتمالاً می‌دانید که رژیم غذایی نامناسب، ورزش نکردن و سیگار کشیدن می‌تواند به قلب، ریه‌ها، کلیه‌ها و سایر قسمت‌های بدن آسیب برساند. اما آیا می‌دانستید که همان انتخاب‌های سبک زندگی که بر بدن شما تأثیر می‌گذارد می‌تواند بر مغز شما نیز تأثیر بگذارد؟

فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت و چاقی همگی با بیماری آلزایمر و سایر انواع زوال عقل مرتبط هستند.

دکتر Vaysbrot می‌گوید: «به مرور زمان، بسیاری از شرایط پزشکی می‌توانند برای سلامت مغز شما واقعاً سخت باشند، زیرا بدن شما فقط می‌تواند موارد زیادی را تحمل کند.

برخی از عوامل خطرزا مانند ژنتیک برای زوال عقل وجود دارد که نمی توانید آنها را کنترل کنید. اما شما می توانید با فعال ماندن از نظر فیزیکی، خطر زوال شناختی خود را کاهش دهید. حفظ وزن سالم؛ ترک سیگار؛ مدیریت استرس؛ و فشار خون، کلسترول و قند خون خود را در محدوده سالم نگه دارید.

4. بازی های فکری انجام دهید

یادگیری چیزهای جدید می تواند مغز شما را به جوانه زدن نورون های جدید ترغیب کند. دکتر Vaysbrot می گوید که این امر به ویژه در دوران بازنشستگی مهم می شود، زمانی که شما باید به نوعی درگیر باشید.

تعامل اجتماعی، روابط جدید و گفتگوهای محرک نیز برای سلامت مغز ضروری است.

دکتر Vaysbrot می‌افزاید: «جنبه اجتماعی آن چیزی که وقتی افراد احساس می‌کنند شنیده می‌شوند و بخشی از زندگی دیگران هستند، اتفاق می‌افتد، بسیار مهم است.

5. فعال بمانید

سه بار در هفته حداقل 30 دقیقه ورزش کنید. ورزش باعث افزایش اکسیژن به مغز، دفع مواد زائد مغزی و تحریک سیستم حرکتی و حسی شما می شود.

دکتر Vaysbrot می گوید: «اگر ورزش می کنید، مغز خود را ورزش می دهید. “اگر مغز شما از ورزش و پاکسازی منظم این زباله ها اکسیژن دریافت نکند، احتمال مبارزه با بیماری و روند پیری را کاهش می دهید.”

6. استرس را کاهش یا مدیریت کنید

به گفته دکتر Vaysbrot، استرس و هورمون مرتبط با آن، کورتیزول، در طول زمان می‌تواند باعث یک پاسخ التهابی شود که منجر به تشکیل رادیکال‌های آزاد می‌شود که ممکن است به عملکرد طبیعی مغز آسیب برساند. ابزارهایی برای گذر از لحظات استرس زا، مانند تمرینات تنفسی، یادداشت روزانه یا یوگا ایجاد کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا